E-learningová platforma pro participaci
v městském plánování udržitelné dopravy
Komunikační kampaně by měly být vnímány jako integrální součást participace. Jsou nezbytné, pokud chceme občanům poskytnout informace nutné k zapojení do rozhodování. Cílem kampaní by měla být distribuce ověřených a srozumitelných informací. Je velice vhodné kampaně svěřit odborníkům na komunikaci, případně pracovníkům, kteří již mají s takovou aktivitou zkušenosti. Pro úspěšnou kampaň je nutné zvolit optimální komunikační kanál či spíše kombinaci více kanálů, s jejichž pomocí zasáhneme širší spektrum obyvatel. Je také dobré pečlivě zvážit obsah sdělení, volbu vhodných výrazů ve vazbě na cílovou skupinu, grafický vzhled (využití případného loga) apod. Kampaň by měla být atraktivní (ne ovšem podbízivá), srozumitelná a nést v sobě motivační potenciál pro účast na participačních aktivitách. Komunikace by měla začít s dostatečným předstihem před zahájením prací na projektu, kdy se veřejnost může seznámit s řešeným tématem, možnostmi zapojení se, užívanými komunikačními kanály a harmonogramem projektu. Je vhodné spojit zahájení kampaně s představením jejího ambasadora a značky. Nebo zahájení uchopit jako podnět pro vytvoření značky/loga = další prvek participace veřejnosti, která se může podílet na tomto procesu.
Existuje několik základních tematických okruhů, kterých se mohou komunikační kampaně týkat:
Komunikace by rozhodně neměla ustat po ukončení participačních aktivit, měla by se pouze změnit její podoba. Tématem by měl být způsob práce s výstupy ze zapojování veřejnosti a jejich promítnutí do přijatých dokumentů. Zvláště pokud je provádění konkrétních opatření časově velmi vzdálené, je třeba udržovat informovanost občanů o průběhu celého procesu.
Ambasadorství a značka projektu
Možnosti užití komunikačních nástrojů