Obvykle se jedná o kombinaci prezentace, diskuze a skupinové práce u kulatých stolů. Následně dochází k prezentaci
práce jednotlivých skupin a sestavení dalšího jednotného postupu se zapracováním získaných podnětů. Workshopy pro širokou veřejnost
je možné využít v analytické fázi ke stanovení a prioritizaci problémů v dopravě města a dále v návrhové fázi ke
sběru hodnot pro vizi mobility, sběru podnětů pro opatření vedoucích k naplnění vize, prioritizaci opatření, případně k diskuzi
o přínosech opatření ve scénářích rozvoje.
Veřejné setkání
Aktivita sloužící k setkání strany zpracovatele, zástupců municipality a politické reprezentace města s širokou veřejností.
Umožňuje projednání jednotlivých výstupů řešeného projektu, kde je nutné dát prostor pro vyjádření názorů všech zúčastněných stran. Slouží k ověření
zjištění z dopravních analýz a návrhů s veřejností. Veřejné projednání jsou užívána na konci analytické fáze a návrhové
fáze.
Výstava/vernisáž
Výstava či vernisáž slouží obvykle k prezentaci plánovaných opatření obsažených v akčním plánu či dílčích výstupů projektu. Slouží
tak k přiblížení projektů veřejnosti, vypořádání jejich dotazů a případných obav z jejich realizace. Může mít také putovní
charakter do oblastí, do kterých jsou lokalizována daná opatření, případně lze zvolit i více frekventovaná místa (nádraží, obchodní
galerie) v případě, že se jedná o opatření celoměstského významu. Některá města využívají formát výstavy pro dny otevřených dveří
v institucích, spojeným se setkáním odborníků, politické reprezentace a široké veřejnosti. V rámci přiblížení výstupů a zjištění
z interpretovaných dat lze také uspořádat komentovanou výstavu, kde zpracovatelé představí mapové výstupy a grafy. To je obvykle
možné naplánovat na závěr analytické fáze.
Panelová diskuze
Společná diskuze nad řešeným tématem (oblastí) se zapojením odborníků, veřejností a zpracovatelů. Představení pohledu všech
zúčastněných stran, předávání zkušeností, sdílení názorů a dobré praxe v souladu s místním kontextem řešené problematiky. Z panelové
diskuze může vzniknout fórum. Panelovou diskuzi tak můžeme zařadit do analytické fáze, na kterou v dalších krocích lze navázat právě
vizionářským celoměstským fórem, které slouží k získání představy o budoucí podobě města. Panelová diskuze je také využívána v závěru
návrhové fáze, kde slouží k představení pohledů na jednotlivé soubory opatření či scénáře rozvoje z pohledu zadavatele,
zpracovatele, nezávislých odborníků a veřejnosti.
Akce ve veřejných prostranstvích
Setkání s veřejností ve veřejných prostranství může být spojeno s dalšími aktivitami města (např. Evropský týden mobility) a sloužit
jako kampaň k propagaci plánu udržitelné městské mobility, představení možností zapojení se ze strany veřejnosti a poskytnutí
informací o aktuálním stavu procesu tvorby plánu. Velmi přínosné z pohledu zapojení veřejnosti je v návrhové fázi pořádání
komentovaných vycházek či vyjížděk do lokalit, kde lze prezentovat navrhovaná opatření. Lze tak vhodně zapojit další odborníky na téma
(městského architekta, urbanisty, dopravní inženýry, cyklokoordinátora) a ambasadory (primátor/starosta, náměstek, osobnost významně
ovlivňující dění ve městě).
Soutěže
Pro zapojení širšího spektra veřejnosti slouží soutěže, které se zaměřují na volbu sloganu či dalších prvků značky projektu. Tato forma bývá
využívána v počátcích řešení projektu, kde je třeba u veřejnosti získat povědomí o projektu a vzbudit zájem o projekt
napříč všemi cílovými skupinami. Dále lze zmínit výtvarnou soutěž pro žáky základních a středních škol, kterou lze uspořádat pro
zachycení představ mládeže o budoucí podobě města. Výtvarná soutěž je tímto doporučena pro vizionářské fórum, které je součástí
návrhové fáze.
Rozhovory
Specifickým příkladem sběru dat jsou rozhovory. Nabízí se poměrně široká paleta způsobů využití, tj. od individuálních rozhovorů až po
různé skupinové rozhovory. Výhodou takových rozhovorů je možnost respondentů reagovat na sebe navzájem, čímž je možnost získat celou řadu
zajímavých informací. Rozhovory slouží také k hlubšímu porozumění postojů a problematice, kde je nutná bližší specifikace situace.
Lze užít zejména v analytické fázi, ale také částečné i v návrhové fázi při řešení návrhů opatření v konkrétních
lokalitách.
Sdělení příběhem
Příběh slouží k přiblížení představy o životě každého jedince ve městě, může sloužit ke sdělení postojů a problémů, na které
chceme ve vztahu k současné dopravě města upozornit. Lze tímto způsobem využít v analytické fázi projektu. V návrhové fázi
lze užít pro vytvoření příběhu života obyvatel v daném městě v požadovaném výhledovém horizontu, kde lze interpretovat možnou
podobu (vizi, scénář) města, jak zasahuje do každodenního života v rámci přepravy městem.
Participační plakát
Dílčí participační aktivita oblíbená především u mládeže ve školních zařízeních, kde lze získat názory a podněty k dílčím
tématům, jako je identifikace problematických míst při cestě z/do školy a dalších cílů cest, tedy pro analytickou fázi projektu.
Dny nápadů
Pro získání podnětů k opatřením v návrhové fázi lze využít dny nápadů, kdy veřejnost může v rámci vyhlášené kampaně se
soutěží představit návrhy změn, které v řešené oblasti mobility či lokalitě přinesou pozitivní změny ve prospěch udržitelné mobility.
Jednotlivé návrhy pak obvykle vyhodnotí odborná porota, složená ze zástupců členů pracovních skupin odborné veřejnosti.
Veřejnost zde může diskutovat své názory a sdílet podněty, které následně budou vyhodnoceny a případně zohledněny při tvorbě
plánu. Při vytváření diskuzního fóra je nezbytné stanovit jeho pravidla a to, jak bude moderováno. Diskuzní fórum lze využít při
společném sestavení vize mobility města, diskuzi o návrzích opatření pro jednotlivé lokality i opatřeních s dopady
celoměstského významu či strategických stavbách města. Vhodné je také zapojení nezainteresovaných externích odborníků (architektů,
dopravních inženýrů, urbanistů a dalších).
Pocitová mapa
Velmi oblíbený online nástroj ze strany veřejnosti, který slouží v analytické fázi k získání podnětů v oblasti identifikace
subjektivních problémů v současné dopravě města. Veřejnost má možnost vyjádřit se zaznamenáním podnětů do aplikace pocitové mapy v rámci
řešených tematických oblastí mobility, zároveň i v měřítku jednotlivých ulic a čtvrtí. Výstupy z pocitové mapy je
vhodné doplnit o tzv. Hotspot mapy, které znázorňují nejvíce zaznamenaných podnětů pro dané téma/oblast v území. Online
pocitovou mapu lze také spojit s online dotazníkovým průzkumem pro získání odpovědí v rámci prohloubení získání informací v daném
tématu. Při užití v návrhové fázi projektu lze zaznamenávat do pocitové mapy návrhy změn (návrhů opatření).
Dotazníkový průzkum
Šetření může být využito např. při zahájení analytické fáze k zjištění veřejného mínění o aktuálním stavu mobility ve
městě, kvality života a celkové spokojenosti obyvatel. Online šetření např. v tematicky založené skupině, např. cyklistů
lze zjistit informace, které třeba v podkladech k realizaci projektu nejsou dostatečné. Rovněž je vhodné realizovat průzkum v implementační
fázi projektu a využít je ke zjištění indikátorů a k zisku podnětů pro aktualizaci plánu mobility.
Hlasování/ankety
Umožnění online hlasování či prioritizace na webových stránkách projektu je velmi podstatnou součástí online participace. Využití
nalezneme zejména v návrhové fázi zpracovávaného dokumentu, kde lze volit prioritizaci návrhových opatření, vyjádřit preferenci k volbě
výsledného scénáře či souboru opatření. Méně užívanou formou je možnost vyjádření postoje formou např. rychlé anketní odpovědi na
řešené téma či k výběru doporučení pro další kroky v projektu.
Sběr podnětů
Prostor na webové stránce projektu, kam může veřejnost psát své podněty ke stanovenému tématu. Tímto způsobem lze zasílat podněty k zveřejněným
dílčím částem projektu, zasílat své komentáře a připomínky (zpětná vazba, zda zjištěné poznatky reflektují skutečný stav, jak jej
vnímá veřejnost). Možné je také zasílat k jednotlivým tematickým oblastem podněty, které v daném tématu veřejnost subjektivně
vnímá. Lze užít v analytické i návrhové části strategických dokumentů (sběr problémů, návrhy řešení).